Hoeveel uren slaap heb je echt nodig?

Hoeveel slaap je nodig hebt, hangt van veel factoren af. De meeste volwassenen hebben elke nacht 7 tot 9 uur slaap nodig. Maar dat aantal verschilt van persoon tot persoon en verandert ook met de leeftijd.

Uren slaap per leeftijd

Baby’s slapen een groot deel van de dag, tot wel 17 uur. Naarmate je ouder wordt, heb je steeds minder slaap nodig. Kleuters hebben nog zo’n 14 uur slaap nodig, terwijl tieners met 8 à 10 uur voldoende hebben. 

Als volwassene heb je wellicht genoeg aan 7 tot 9 uur slaap, maar ook dat varieert sterk. Sommige personen hebben voldoende met 6 uur, anderen voelen zich pas uitgerust na 12 uur. 

Veel 65-plussers merken dat ze nog minder slaap nodig hebben: gemiddeld 7 à 8 uur. Deze cijfers komen van de Amerikaanse National Sleep Foundation.

Kinderen hebben veel slaap nodig omdat slapen noodzakelijk is voor de ontwikkeling van hun hersenen. En ook als volwassene is slaap essentieel voor gezonde hersenen. Terwijl je slaapt, verwerken je hersenen de indrukken van de dag en leggen nieuwe verbindingen. Het is dus belangrijk dat je goed slaapt én doorslaapt, want je nacht bepaalt je dag.

Hoeveel slaap heb je nu eigenlijk nodig?

Hoeveel slaap je zelf nodig hebt, is heel persoonlijk. Minder dan 7 uur per nacht is voor weinig mensen haalbaar. Er zijn heel wat redenen waarom sommige mensen meer slaap nodig hebben dan anderen:

  • omdat hun werk veel inspanning of concentratie vereist;
  • omdat ze intensief sporten;
  • door slaapstoornissen of andere problemen die hun nachtrust verstoren;
  • door gezondheidsproblemen.

Hoe weet je of je genoeg slaapt?

Slaaptekort bouwt zich geleidelijk aan op. Eén korte nacht heeft meestal niet veel invloed. Maar slaap je nacht na nacht te weinig? Dan begin je dat te voelen. Een paar signalen dat je meer zou moeten slapen:

  • je kunt je moeilijk concentreren;
  • je voelt je regelmatig slaperig in de loop van de dag;
  • je hebt koffie of andere hulpmiddelen nodig om de dag door te komen;
  • op dagen dat je er de tijd voor hebt, slaap je langer dan normaal.

Het belang van slaapkwaliteit

Wie slecht slaapt, heeft meer slaap nodig. De beste manier om je overdag beter, gezonder en kwieker te voelen, is dus niet alleen om méér te slapen. Neem ook eens onder de loep hoe je slaapt:

  • Heb je goede slaapgewoontes, zoals een avondritueel?
  • Heb je een ontspannende slaapomgeving? Is er een bepaalde kleur die je rust biedt?
  • Lig je goed? Zijn je bed en matras in topconditie?
  • Gebruik je je gsm of kijk je nog naar tv voor het slapengaan? 
  • Val je moeilijk in slaap of word je ’s nachts wakker? Hoe komt dat?
  • Is je kamer goed verlucht?
  • Heb je het ’s nachts te warm of te koud?

Je slaapkwaliteit heeft een echte, voelbare invloed overdag. Bekijk deze remedies voor slaapproblemen.

Advies en slaapoplossingen

 op maat

Gratis levering
& installatie

Familiebedrijf
sinds 1941

Ruime selectie
topmerken

Ook mogelijk
met financieringsplan.

Nederlands
NL