Comfortabel slapen in de menopauze, hoe doe je dat?

Slaapproblemen zijn jammer genoeg niet zeldzaam in de menopauze. Je hormoonbalans verandert en dat merk je aan vervelende opvliegers, overdag én ‘s nachts. Het goede nieuws? Je kan je nachten heel wat comfortabeler maken. Hier ontdek je wat je kan doen om beter te slapen tijdens de overgang.

 

Slecht slapen in de menopauze

De ongemakken van de menopauze houden niet op wanneer je gaat slapen. Nachtzweten en opvliegers (de bekende ‘vapeurs’) maken dat veel vrouwen ‘s nachts badend in het zweet wakker worden. Hormonen helpen je trouwens om in slaap te vallen en beter door te slapen. Ook dat verandert in de menopauze.

Bovendien is de overgang naar de menopauze een stresserende ervaring. En dat stress je nachtrust negatief beïnvloedt, hoeven we je natuurlijk niet meer te vertellen.

Ook in de menopauze maken onze remedies tegen slaapproblemen al een heel verschil. En je slaapcomfort? Dat kan je verbeteren op drie punten:

  • je matras
  • je beddengoed
  • de juiste lakens
  • je slaap- en leefgewoonten

 

Ga voor een goed ventilerende matras

Word je ‘s nachts badend in het zweet wakker? Dan heeft dat waarschijnlijk te maken met je matras. De ene matras ventileert namelijk veel beter dan de andere.

Wanneer je een opvlieger krijgt, krijg je het plots erg warm en begin je sterk te zweten. Een matras uit ademend materiaal ventileert op zo’n moment de warmte van je weg. Een matras uit ademende, natuurlijke materialen is dus geen overbodige luxe.

Zeker te vermijden is een matras of matrastopper uit traagschuim. Die houdt de warmte juist vast, en dat kan je tijdens een opvlieger missen als kiespijn.

Lees hier meer over matrassen in natuurlijke materialen

Tip: Het woord zegt het al: deze periode is een ‘overgang’. De ongemakken van de menopauze gaan dus ook weer voorbij. Is je matras net aan vervanging toe? Dan raden we je zeker een ventilerend exemplaar aan. Maar je hoeft je matras niet speciaal voor deze jaren te vervangen. Met het juiste dekbed en ademende lakens verhoog je je comfort aanzienlijk.

 

Denk goed na over je beddengoed

In beddengoed heb je twee mogelijkheden, elk met zijn voor- en nadelen:

  • Echte dons is licht en luchtig. Dat verkleint de kans dat je in de loop van de nacht oververhit raakt. Krijg je toch een opvlieger? Dan ventileert je donsdeken de warmte weg. Zo koel je sneller weer af.
  • Een synthetisch dekbed voelt zwaarder aan en dat vinden sommige vrouwen onaangenaam in de menopauze. Toch is er ook een voordeel: je stopt een synthetisch dekbed gewoon in de wasmachine na een zweterige nacht.


Hoe maak je dan een keuze? Weeg de voor- en nadelen tegen elkaar af. Verwacht je dat je dekbed regelmatig in de was zal moeten? Kies dan voor een synthetisch dekbed. Geven het gewicht en gevoel voor jou de doorslag? Dan is een verendons de beste keuze.

 

Kies voor lakens in natuurlijke materialen

Ook je lakens hebben een invloed op je temperatuurgevoel in bed. Bovendien is je huid in deze periode extra gevoelig. Onze tip? Kies voor lakens in dichtgeweven Egyptisch katoensatijn. Dat heeft heel wat voordelen:

  • de satijnweving voelt prettig en koel aan de huid;
  • de natuurlijke vezel absorbeert vocht en voelt droog aan;
  • dit stevige katoen is bestand tegen regelmatig wassen.

 

Pas je slaap- en leefgewoonten (een beetje) aan

Nee, je hoeft je leven niet helemaal om te gooien om beter te slapen tijdens de menopauze. Een paar kleine dingen maken al een heel verschil:

  • Draag geen te dikke nachtkleding en kies ook hier voor natuurlijke vezels, zoals katoen. Graag een beetje luxe? Overweeg dan nachtkledij in zijde. Dat reguleert je lichaamswarmte en voelt altijd lekker fris aan je huid.
  • Vermijd nicotine en dranken met cafeïne voordat je gaat slapen. Die hebben een oppeppend effect dat je ‘s avonds juist wilt vermijden.
  • Ventileer je slaapkamer goed.
  • Maak genoeg tijd voor beweging in de loop van de dag.

Wees voorzichtig met middeltjes tegen overgangsklachten, want die kunnen vervelende bijwerkingen hebben.

 

Maak korte metten met slechte nachtrust in de menopauze

De overgang heeft onvermijdelijk een effect op je slaap. Maar nachtzweten en opvliegers hoeven je slaap niet te verstoren. Met een paar kleine ingrepen maak je al een heel verschil. Aarzel niet om ons advies te vragen.

Advice and sleep solutions
tailored to your needs

Free delivery
& installation

Family business
since 1941

Wide selection
top brands

Also possible
with financing plan.

English
EN