Slaap gerust, vermijd blauw licht in de slaapkamer.

Als je een goede nachtrust wilt, is blauw licht een erg belangrijke factor. We hebben het dan niet alleen over zonlicht, maar ook over kunstmatig licht dat door verschillende toestellen wordt uitgezonden. We vertellen je in dit artikel hoe je slaapproblemen kan vermijden.

Wat is blauw licht?

Blauw licht is er in twee vormen: natuurlijk blauw licht en kunstmatig blauw licht.

Het natuurlijk blauw licht vind je terug in de zon, het regelt ook onze slaapcyclus door het verschil aan te geven tussen dag en nacht.

Het kunstmatig blauw licht vind je terug in toestellen zoals tv, tablet, smartphone, led lampen... Dit licht is heel sterk en kan daardoor schadelijk zijn voor je ogen, maar ook voor je algemene gezondheid.

Waarom is blauw licht slecht voor mijn slaap?

Als het donker wordt aan het einde van de dag, beginnen onze hersenen met de aanmaak van de stof melatonine. Die stof geeft aan onze hersenen door dat het tijd is om te gaan slapen.
Wanneer je blootgesteld wordt aan blauw licht gaat deze de aanmaak van de stof melatonine afremmen. Dat kan leiden tot slapeloosheid.

Het spreekt dus voor zich dat wanneer dit hormoon verstoord raakt, je slaap daar onder lijdt.

Op lange termijn zal je lichaam fysiek en mentaal ook lijden onder dit slaaptekort en krijg je klachten zoals:

  • Humeurigheid;
  • Concentratiestoornissen;
  • Slaperigheid overdag;
  • Hoofdpijn;
  • Meer kans op hartproblemen en diabetes.

Blauw licht is niet alleen schadelijk voor onze slaap maar ook voor onze ogen.
Het is dus erg belangrijk om onszelf zo veel mogelijk te beschermen tegen blauw licht. Dat is niet altijd even gemakkelijk aangezien erg veel toestellen blauw licht afgeven.

Hoe bescherm ik mezelf?

  • Gebruik geen beeldschermen vlak voor je gaat slapen
  • Werk niet langer dan 5 à 6 uur per dag aan de computer en neem om de twee uur een pauze;
  • Bewaar voldoende afstand tussen jezelf en een scherm;
  • Knipper regelmatig met je ogen;
  • Je kan ook apps installeren die het blauwe licht filteren;
  • Je kan ook een speciale bril dragen die het blauwe licht filtert;

Welk licht doet ons beter slapen?

Volgens experten zou rood licht ons beter doen slapen, verder onderzoek wordt nog steeds gedaan om deze studie te kunnen bevestigen.
Ondertussen is er al veel onderzoek gedaan naar de gevolgen van licht op onze slaap. Dat wijst uit dat we baat hebben bij licht dat we kunnen afstellen naarmate het avond worden en we de dag afsluiten. Zo kan je ‘s avonds je licht dimmen en krijgen je hersenen de info om de stof melatonine aan te maken. Zo word je automatisch slaperig.

Het is natuurlijk niet de bedoeling om voor het slapengaan nog snel je gsm of laptop te checken. Dat remt namelijk de aanmaak van melatonine, en dat zal je slaap negatief beïnvloeden. Je hersenen zijn dan namelijk opnieuw bezig met het verwerken van informatie, en zo zal je moeilijker in slaap raken.

Geniet van je nachtrust!

Advice and sleep solutions
tailored to your needs

Free delivery
& installation

Family business
since 1941

Wide selection
top brands

Also possible
with financing plan.

Period of 24 months

Interest rate
0%

Free delivery
& installation

English
EN